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Mara Mattuschka


1959 born in Sofia, Bulgaria. 1977-83 study of Cultural Anthropology and Linguistics at University of Vienna.
1990 graduated from University for Applied Arts, specialty painting and animated cartoon. 1994-2001 teaching activity at HBK Braunschweig.

Today lives and works in Vienna.

Also known under the names: Mimi Minus, Madame Ping Pong, Mahatma Gobi, Ramses (Pu Tai) II.


Exhibitions


2007
Rrrrr, Agerie Auto, Vienna
Active Agent, Medienturm, Graz
2006
New Paintings Mara Mattuschka, Mask Foundation, Vienna
Back to Figure, Kunsthalle der Hypo Stiftung, Munich
Homage to Ernst Schmidt Junior, Kunst und Handel Galerie, Graz
Transreading, Kongress Gender Readings, University Vienna
2003
Die Kunst des Regierens (with Cabinet 9), Kunsthalle Exnergasse, Vienna
Salon Beauty Free, Grundsteingasse 16, Wien, together with Cynthia Schwertsik, Elizabeth McGlynn
2002
Mons Veneris, Female Geographies, kuratiert von A. Auerbach und R. Reitsamer, London
Let´s twist again, Performance Kunst in Austria, curated by S. Seibold and C. Dertnig, Kunsthalle Exnergasse, Vienna
Von uns kannst Du alles haben, (with Cabinet 9), MASC Foundation, Soho in Ottakring, Vienna
4 Trash-Videos der Klasse Mattuschka, MASC Foundation, Vienna
2001
Das tätowierte Bild, Soho in Ottakring, Vienna
Cabinet 9 – 60 000 sind begeistert, Cafe Carina, Vienna
2000
The great travelog swindle, Gallerie AAI, Vienna
Cabinet 9: „Verbessert die Welt!”, MASC Foundation, Vienna
1999
Soho in Ottakring, SC MASC Foundation, Vienna
Strange Places, Kulturschmiede, Vienna
Gelee Royale, Kunstmühle, St Andrä
1998
Mauer, Mauer, Loweraustria
Unmoralisches Angebot Galerie Exnergasse, Vienna
1997
Pictureboard, Museumsräume WUK, Vienna
1995
Unternehmen Arschmaschine (with G. Szekatsch), Exnergasse, Vienna
Horror Vacui, Schloß Lamberg, Steyr
1994
Wandgedichte, Kunstraum, Vienna
1993
S.0.S. (Safe Optic Sampies), Mediale Hamburg
1990
Ausstellungsraum 1020, Vienna
1989
Kröten auf die Kralle, Reithalle, Stuttgart
Tränen hinter Gittern, Atelier 2000, Vienna
Heiliger Kreuzer Hof, Vienna



Filmography


2007
Running Sushi (with Chris Haring)
2006
Part Time Heroes , with Chris Haring
2005
Comeback
Mozart Minute – Königin der Nacht
Heut ist der schönste Tag... -Erinnerungstheater in Vienna
2004
Plasma (Dritter Preis der Regisseure, Black Maria Festival, NJ)
The Legal Errorist, with Chris Haring
2003
Id (DIAGONALE Preis Innovatives Kino, Dritter Preis der Regisseure, Black Maria Festival)
2001
Cabinet 9 – 60 000 sind begeistert, with G.Szekatsch, SiSi Klocker
1998
Drehbuch Macadam, with A. Karner
1996
U nternehmen Arschmaschine, with G. Szekatsch
1994
Suviaki ist Babylon: Komm iß mit mir
1993
SOS Extraterrestria (2nd prize Festival in Madrid - 1st prize in Dresden)
Beauty and the Beast (prize in Humbold)
1989
Der Einzug des Rokoko ins lnselreich der Huzzis, with A. Karner and H. W Poschauko
Loading Ludwig, with M. Petrov
1987
Die vollkommene Bedeutungslosigkeit der Frau für die Musikgeschichte, with H. W Poschauko
Die Miserablen (Jurypreis der Stuttgarter Filmtage)
Danke, es hat mich sehr gefreut (Publikumspreis ExperiNixperi, Bonn)
Kaiserschnitt
1986
Rosa Alexander , with H. W Poschauko
Pascal-Gödel
Die Schule der Ausschweifung, with H. W. Poschauko - Prize: No budget Festival, Hamburg
Parasympathika
Furchtbar-schrecklich, with B. Neubauer
Beitrag für Denkwürdigkeiten eines Nervenkranken Teile 1,2, 3 von E. Schmidt Jr.
Midas -Beitrag für lxl des glücklichen Lebens
1985
Cerolax
Untergang der Titania
Kugelkopf
Begegnungen der vierten Art
1984
Kammeropern: Gebet, Tagesmenü, Moody blues, Cerolax 1
Nabel Fabel
1983
Zehn kurze Trickfilme



Prizes


2005
Austrian Appreciation Prize for Cinematics
2004
3rd Directors prize, Black Maria Festival, NJ, USA, for „id“
3rd Directors prize, Black Maria Festival, NJ, USA, for „Plasma“
2003
DIAGONALE prize – Innovative Cinema, for „id“
1994
1st prize Filmfest Dresden, for „SOS Extraterrestria“
2nd prize ARCO Madrid for „SOS Extraterrestria“
Prize at Int. Film & Video Festival in Humbold, California, for “Beauty und Beast”
1990
Austrian Promotion Prize for Cinematics
Adolf Schärf prize for cinematic activity
1987
Public prize Experi Bonn for „Danke, es hat mich sehr gefreut“
Jury prize at "Stuttgarter Filmtage" for „Les Miserables“
1986
Goldener Schuß No Budget Filmfestivak, Hamburg for “Die Schule der Ausschweifung”



Bibliography


-
Richard Weinberger, „Phönix aus der Asche“, in Filmlogbuch 2, 1985.
-
Evita Stussak. „Meliers Erben in Wien“, in Forum 381, 382, 383, 1985.
-
Birgit Hein, „Mara Mattuschka“, in Die Schatten in Silber, Katalog, Museum des 20. Jh. Wien, 1987.
-
Birgit Hein „Mara Mattuschka“, in epd Film 3/1988.
-
Alexander Horwath, „Sonnenstürmer und Sternsinger“, in Der Standard 23./24.9.1989.
-
Georg Schöllhammer,“Die Schwerkraft der Worte zeigen“, in Der Standard, 19.10.1989.
-
Claudia Preschl, „Das Kichern der Mimi Minus“, in Frauen und Film.46/1989.
-
Stephan Settele, „Mit dem Herzen drucken“, in Falter, 1989.
-
Michael Omasta, „So eine Art Recycling Film“, in blimp 13/1989.
-
Christian Ankowitsch, „Im Reich der Huzzis“, in Standard, 1989.
-
Benedikt Erenz, „Stroh zu sein bedarf es wenig...“, in Die Zeit, 1990.
-
Helmut Schödel, „Seid frisch zueinander!“, Die Zeit, 1990.
-
Armin Thurnher, „Mara Mattuschka - Diva der 90-er Jahre“. In Falter, 1990.
-
Peter Tscherkassky, „Tendenze del cinema d´avanguardia” in: Francesco Bono (Hg.), Austria (in)felix, Rom/Graz 1992.
-
Peter Mudie (Hg.), Below the center, Perth/Wien 1994.
-
Thomas Renoldner, “Im Dschungel der Kategorien”, in: Austrian Film News 8/9/1994.
-
Sixpack Film (Hg.), Austrian Avantgarde Cinema 1955-93, Katalog, Wien 1994.
-
Heike Klippel, „Starring: Mimi Minus. Die Kurzfilme von Mara Mattuschka“ in: Eva Hohenberger/ Karin Jurschik, Blaue Wunder. Neue Filme von Frauen 1984 -94.
-
Elke Schüttelkopf, „Monster“, in: (sic!) 5.Dez.1994.
-
Peter Tscherkassky, Mimi Minus oder Die angewandte Chaosforschung“, Essay und Interview, in: Peter Illetschko (Hg.) Gegenschuß. 16 Regisseure aus Osterreich, Wien 1995.
-
Peter Krobath, „Mara in progress“, in Triebwerk 5-96, 1996.
-
Christa Blümlinger, “Die Gesichter der Mara Mattuschka”, in: Alexander Horwath, Lisl Ponger, Gottfried Schlemmer (Hg.), Avantgardefilm. Österreich. 1950 bis heute. Wien, 1996.
-
Doris Knecht, „Je grösser die Frau, desto kleiner die Welt.“ Die Sprache der Körper in den Filmen Mara Mattuschkas.“ Neue Zürcher Zeitung, 1995.
-
Juliane Vogel, „Cutting. Schnittmuster weiblicher Avantgarde” in: Thomas Eder, Klaus Kastberger (Hg.) Schluss mit dem Abendland, 2001.
-
„Let’s twist“ – Performance Kunst in Österreich, Katalog, Stephanie Seibold und Carola Dertnig (Hg.) (demnächst).
-
„Überraschende Begegnungen der kurzen Art“, ein Film von Peter Kremski, ARTE, 2004, Katalog, 2005.
-
„Zurück zur Figur“, Kunsthalle der Hypo Stiftung, München, Katalog.